Roční tématický plán
Roční tematický plán školní družiny na školní rok 2020/2021
Úkoly vycházející z klíčových kompetencí.
Učíme žáky:
- účelně trávit volný čas
- jednat v duchu zásad Ekoškoly (třídění odpadů, recyklace, atd.)
- zodpovědně přistupovat k úkolům a povinnostem
- klást si otázky, poznávat vlastní schopnosti
- všímat si dění kolem sebe
- dbát na své zdraví i zdraví druhých
- samostatnosti
- rozpoznávat šikanu a bránit se jí
Září: Poznáváme se
- Týden zdraví
- Navzájem se poznáváme
- Bezpečná cesta do školy
- Tvoříme pravidla pro vzájemnou pohodu
- Putování po škole a jejím okolí
Očekávané výstupy:
- zná své kamarády, svou třídu, prostory ŠD, školy a okolí, navazuje přátelství s dětmi
- bezpečně se orientuje v prostředí školy, umí pomoci s orientací mladšímu kamarádovi, pozná přechod pro chodce
- seznamuje se se svými právy, uvědomuje si právo na pocit bezpečí, možnost hrát si, učit se novému
- rozlišuje co prospívá zdraví a co mu škodí
- respektuje dohodnutá pravidla
- podílí se na vytváření estetického a podnětného prostředí třídy a chodeb
- spolupracuje při hrách a činnostech, neubližuje, neposmívá se
- osvojuje si zásady spol. chování, umí aktivně pozdravit, poprosit, poděkovat
Týden zdraví- co nám škodí, co nám prospívá, zdravý životní styl, relaxace a odpočinek, hygienické návyky, zdravá výživa. Opakujeme si pravidla prevence proti covid-19.
Putování po škole a jejím okolí- vycházky po škole, školní jídelně a jejím okolí.
Tvoříme pravidla pro vzájemnou pohodu- k čemu slouží pravidla, jaká známe (pravidla silničního provozu, hry….), tvorba vlastních pravidel pro vzájemnou pohodu ve ŠD.
Bezpečná cesta do školy- jak a kudy chodím nebo jezdím do školy, bezpečnost při chůzi po chodníku, při jízdě na kole, v autobuse a na zastávkách. Plán cesty, významné orientační body, dopravní značky, setkání s cizími lidmi, chování v dopravních prostředcích a na zastávkách.
Navzájem se poznáváme- co je kamarádství, proč je důležité, seznámení se s novými dětmi, pravidly soužití.
Zážitky z prázdnin- jak jsme se měli o prázdninách, kde jsme byli a co zajímavého jsme viděli.
Umíme se chovat- známe kouzelná slovíčka.
Říjen: Chutě a barvy podzimu
- Chutě a barvy podzimu
- Zvířata a ptáci na podzim
- Podzim a lidé
- Lidé a jejich profese
Očekávané výstupy:
- prožívá krásu podzimu, vnímá charakteristické barvy, vůně a chuti
- poznává a rozšiřuje si poznatky o tom, jak se na zimu připravují volně žijící zvířata, ví, kteří ptáci odlétají do teplých krajin a proč, zajímá se, jak pomoci zvířatům při přezimování
- uvědomuje si význam přírody pro lidi a lidský život
- aktivně se zapojuje do charakteristických podzimních her a činností (pouštění draka, sběr plodů, listů,…), spolupracuje s ostatními dětmi
- uvědomuje si jaké jsou profese, orientu se v tom, jak vypadají a co dělají
Podzim a lidé- jak se žilo kdysi a jak se žije dnes, práce na polích a zahradách, ovoce a zelenina typické pro podzim, Podzimní tradice a zvyklosti- pouštění draků, ohníčky, pečení brambor, podzimní tradice- dušičky
Chutě a barvy podzimu- zbarvení a opadávání listů, změny počasí, sbírání a zpracování přírodnin
Ptáci na podzim- druhy ptáků čím se živí, kteří u nás přezimují, kteří odlétají, zvířátka z polí a zahrad
Lidé a jejich profese- jaké jsou profese, co dělají, jejich přínos, čím bych chtěl/a být až vyrostu
Listopad: Když padá listí
- Drakiáda
- Bramborové hrátky
- Usínání přírody
- Bude zima, bude mráz
Očekávané výstupy:
- pozoruje a porovnává změny v přírodě, třídí některé přírodniny, ví o správném a nešetrném chování v přírodě
- aktivně se zapojuje do tradičních podzimních činností- pouštění draků, výroba bramborových razítek, pečení bramboráků
- podílí se na výzdobě tříd
- má přehled o tom, jak se příroda chystá na příchod zimy
Drakiáda- podzimní tradice, aktivní zapojení do výroby draka, rozvoj tvořivosti
Bramborové hrátky- zapojení fantazie- co vše se dá udělat z brambory, seznámení se slovy erteple a kobzole, spolupráce při pečení bramboráků
Usínání přírody- ví která zvířata se ukládají k zimnímu spánku, jak se na něj připravují, jaké změny se odehrávají před zimou v přírodě
Bude zima bude mráz- všímá si prvních projevů zimy
Prosinec: Kouzelné Vánoce
- Čas adventní, Vánoce
- Komu udělám čím radost
- Vánoce u nás doma
- Mikuláši, Mikuláši
Očekávané výstupy:
- podílí se na přípravě dárků pro své nejbližší a na vánoční jarmark, umí obdarovat
- poznává a prožívá radost nejen z přijímání, ale i z dávání (dárkem je i úsměv, pohlazení, pomoc, laskavé slovo)
- snaží se o pozitivní komunikaci (ví, že je potřebná nejen o Vánocích)
- seznamuje se s vánočními zvyky a tradicemi, prožívá atmosféru vánočních příprav a podle možnosti se aktivně zapojuje
- vyjadřuje pocity, prožitky a očekávání spojené s Vánocemi
Čas adventní- tradice (Barborka, adventní věnec, vánoční tradice), poslech a zpívání koled
Komu udělám čím radost- vánoční ozdoby, výroba dárků, krmení zvířátek
Vánoce u nás doma- vánoční tradice u nás a ve světě
Mikuláši, Mikuláši- výroba výzdoby, seznámení s tradicí (proč Mikuláš chodí)
Leden: Rokem skokem
- Zimní čas
- Zimní sportování
- Z pohádky do pohádky
- Turnaj v křížovkách a pexesu
Očekávané výstupy:
- využívá účelně a správně volný čas ve ŠD i doma, rozlišuje kvalitu náplně volného času a umí si vybrat správnou aktivitu
- vyhledává informace z různých zdrojů, umí je propojit a využít
- získává znalosti o sněhu, ledu a vodě, chápe účinek mrazu
- zajímá se o knihy, procvičuje čtení
- procvičování paměti
Zimní čas- zimní zvyky a tradice, Tři králové, dlouhé zimní večery (světýlka a svíčky, černé hodinky), pranostiky, zimní hrátky
Zimní sportování- druhy zimních sportů, jak sportujeme, bezpečnost, jedeme na hory
Z pohádky do pohádky- vyprávění oblíbených pohádek, prohlížení knížek, procvičování čtení
Turnaj v křížovkách a pexesu- uplatňování svých znalostí, dozvídání se nových informací, procvičování paměti, snášení prohry, radování se z účasti
Únor: Když padá sníh
- Masopust
- Turnaj v piškvorkách a puzzlích
- Hrátky se sněhem
- Sněhový den
Očekávané výstupy:
- poznává zvyky, tradice a obyčeje masopustního období
- rozvíjí rozvoj představivosti a logického myšlení
- zjišťování v jakém skupenství se vyskytuje voda, jak se mění podle teploty
- rozvoj spolupráce
Masopust- zvyky a tradice masopustu, pečení koblížků
Turnaj v piškvorkách a puzzlích- turnaj v oddělení a mezi výherci obou oddělení
Hrátky se sněhem- pokusy se sněhem a ledem
Sněhový den- stavění sněhuláka, koulová bitva, stavba iglů
Březen: Vítáme jaro
- Příroda se probouzí
- Svátky jara
- Moje knížka
- Družinová zahrádka
Očekávané výstupy:
- poznávání souvislostí mezi změnami počasí, teplotami a probouzející se přírodou (stromy a rostliny, volně žijící zvířata v lese a na poli)
- vytváří si ohleduplný a citlivý vztah k přírodě
- vyhledává a třídí poznatky, užívá nové pojmy a dává je do souvislosti
- vytváří si pozitivní vztah ke knížkám
Příroda se probouzí- předjaří, tání sněhu, prodlužování dne, přibývání slunečných dnů, mláďata a jejich ochrana, ptáci (návrat z teplých krajů), hmyz (význam včely, motýli)
Svátky jara- lidové pranostiky, Apríl, pálení čarodějnic, porovnávání těchto svátků u nás a v zahraničí, rodinné zvyky v souvislosti s těmito svátky
Moje knížka- moje kniha, domácí knihovnička, výstavka nejoblíbenějších knížek, beseda v obecní knihovně, výroba záložek
Družinová zahrádka- příprava zahrádky, její udržování, získat vědomosti o zahradničení
Duben: Co mi řekl semafor
- Dopravní týden
- Den Země
- Velikonoce
- Jarní květiny
Očekávané výstupy:
- ujasňuje si základní pravidla silničního provozu
- rozvíjí pohybové dovednosti v oblasti použití dopravních prostředků
- učí se, jak reagovat v zátěžových situacích kolem nás, učí se správně vyhodnotit situaci a rychle se rozhodnout
- osvojuje si poznatky a dovednosti vedoucí k ochraně přírody
- zajímá se a podílí na pozitivních změnách v přírodě
Dopravní týden- znát základní dopravní značky a pravidla potřebná pro bezpečnost v běžném životě, učíme se správným a pohotovým reakcím v zátěžových situacích (důležitá tel. čísla, úraz, požár, dopravní nehoda)
Den Země- co je odpad, proč a jak ho třídit, další využití odpadu, ochrana životního prostředí
Velikonoce- tradice a zvyky spojené s Velikonoci
Družinová zahrádka- poznávání ekosystému na zahradě, vyzkoušení prací na zahradě, udržování zahrady, chystání na výsadbu
Květen: Já jsem muzikant
- Slavíme s maminkou
- Chci být fit
- Nejsme všichni stejní
- Já jsem muzikant
Očekávané výstupy:
- učí se vyjadřovat pocity, vztahy, nestydí se za projevy něžnosti
- uvědomuje si význam pohybu, cvičení, sportu… (součást zdravého životního stylu)
- hraje, závodí a soutěží ne pro výhru, ale pro radost a prožitek ze hry
- samostatně se rozhoduje pro hru a seberealizaci, střídá role ve skupině
- učí se vyrovnávat s neúspěchem, vyjadřovat a zpracovávat negativní pocity
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
- procvičují zpěv a udržení rytmu, zkouší orffovy nástroje
Slavíme s maminkou- výroba dárku pro maminku ke svátku, popis vlastností
Chci být fit- osvojujeme si zásady fair-play, dodržujeme pravidla bezpečnosti
Nejsme všichni stejní- cvičíme naše smysly, seznamujeme se s obtížemi života postižených
Já jsem muzikant- zpíváme oblíbené písničky, doprovázíme je na orffovy nástroje
Červen: Těšíme se na prázdniny
- Mezinárodní den dětí
- Děti žijí na celém světě
- Prázdninové putování
- Olympijský týden
- Hledání pokladu
Očekávané výstupy:
- uvědomuje si hodnotu člověka bez rozdílu rasové příslušnosti, majetkových poměrů
- poznává hodnotu kamarádství, přátelství
- poznává život dětí v jiných zemích, lidovou slovesnost, zvyky a tradice
- aktivně se zapojuje do společenských činností
Mezinárodní den dětí- hry a soutěže k MDD na školní zahradě
Děti žijí na celém světě- čím se lidé liší, lidé různých světadílů, zvyky a tradice cizích zemí
Prázdninové putování- plánujeme, kam a čím pojedeme, poletíme, co vše se dá o prázdninách navštívit, kde už děti byli,na co se nejvíce těší
Olympijský týden- soutěžení v různých disciplínách
Hledání pokladu- vymýšlení úkolů a cesty k pokladu, realizace některých cest
Činnosti, které se opakují každý měsíc
- poučení o bezpečnosti před každou činností
- správná hygiena, stolování, společenské chování
- environmentální výchova- prolíná se téměř všemi činnostmi
- pravidelný pobyt venku i v tělocvičně, vycházky po okolí
- dopravní výchova
- návštěvy žákovské knihovny
- průběžná výzdoba školní družiny a výstavky prací
- péče o hračky v herně a na zahradě
Měsíc | Téma | Akce v oddělení |
Září | Poznáváme se | Jak tě vidím já. Nakresli kamaráda.
Seznamuje se s družinou. |
Říjen | Chutě a barvy podzimu | Podzimní výzdoba oddělení.
Halloweenský týden. Zdravá svačinka- jak se chránit před nemocí. |
Listopad | Když padá listí | Drakiáda- pouštění draků.
Vaření z brambor- bramboráky. |
Prosinec | Kouzelné Vánoce | Výroba dárků na vánoční jarmark.
Vánoční výzdoba a tvoření. Krmení zvířátek- vánoční nadělování. |
Leden | Rokem skokem | Výroba dárků k zápisu.
Turnaj v křížovkách a pexesu. Poznáváme zimní sporty. |
Únor | Když padá sníh | Turnaj v piškvorkách a puzzlích.
Pečení masopustních koblížků. Pokusy se sněhem. |
Březen | Vítáme jaro | Kniha je můj kamarád- projektový týden.
Příprava družinové zahrádky. Jarní výzdoba. |
Duben | Co mi řekl semafor | Dopravní týden- projektový týden.
Svátky jara- Velikonoce. Den země- Co do přírody nepatří. |
Květen | Já jsem muzikant | Výroba dárků pro maminky.
Nacvičování písniček. |
Červen | Těšíme se na prázdniny | Dětský den- hry a soutěže.
Olympijský týden- týden rekordů. Putování za pokladem. |
Personální zabezpečení
- oddělení činnost v herně v přízemí Martinková Jana
ranní družina Kopřivová Lenka
- oddělení činnost v herně ve 2. poschodí Ročňáková Miroslava
Provoz školní družiny je zajištěn od 6:00 do 7:30- ranní družina, od 11:25 do 16:00- odpolední družina.
Plán zpracovala: Martinková Jana, vedoucí vychovatelka ŠD.